Halaman

Ahad, 3 Jun 2012


Tambah kapsyen

Sebenarnya usia tu kita tak tau pun akhirnya bila, sering dikaitkan dengan umur yang senja, tapi senjanya umur itu siapa yang tahu? Hehe.. Saje je bagi suspen.. Sengaja aku pilih tajuk ni untuk dikaitkan dengan isi yang akan aku ceritakan nanti.. 
Seperti biasa dalam bulan syawal nie, mak bapak aku akan buat puasa enam.. Ganjaran yang sangat besar seperti yang kita tahu.. Dan secara automatiknya aku akan makan luar.. Takkan lah aku nak sedap makan depan mak bapak aku yang puasa.. Dan tempat yang aku tuju port biasa lah.. Melayan mee goreng dia yang superb tu.. 
Kebiasaannya orang dah tau si pembuat mee goreng nie memang agak lambat kerja dia.. Masa tu aku sorang je pun dia ambil masa dekat sejam untuk menyiapkan mee goreng dan air jagung.. Kesimpulannya, siapa yang sanggup tunggu je pegi kedai dia.. Bagi aku tak kisah, walaupun perut dah lapar giler.. Sebab aku tau dia memasak macam dia masakkan untuk anak2 dia.. 
Sampai je mee goreng aku dia pun buat luahan perasaan (dia dah biasa dengan aku, selalu pegi situ, dating pun kat situ).. lebih kurang berbunyi� 
“angah bukan saje2 nak buat lambat.. tapi memang angah buat macam tu.. kadang rasa tak sedap buat orang tunggu lama2..” katanya semacam ingin katakan padaku yang lama menunggu.. 
“saya tak kesah pun ngah.. kalau saya tak tahan nak tunggu saya dah blah dah tadi..” kononnya ingin memujuk.. 
“angah bukan apa.. cuma penat.. semua kerja buat sorang2.. kalau nak ikutkan hati angah nak tutup je kedai nie.. tapi angah suka berniaga nie.. angah laki kau tu, bukan tau nak tolong.. dimarahnya lagi ada lah! nak ambil orang berkerja tak dibaginya.. tapi dia pulak tak mahu menolong..” dah masuk kisah rumahtangga pulak.. aku layan jerr… 
“angah nie pun manusia jugak.. ada hati, ada perasaan.. kita kalau lama2 dibuat macam nie kita boleh tahan sampai bila.. hari tu, ada jer yang nak kawin dengan angah.. dia ingatkan angah dah takde laki.. kalau ikutkan hati nie, mau aje angah ikut laki tu.. harta ada bendang banyak.. tak payah susah2 buat kerja..” 
“angah tak pernah pun mintak duit kat angah laki kau tu.. nak beli baju ke, beli apa2lah semua dari duit kedai nie.. angah pegi haji pun dari duit kedai nie.. angah makin lama makin penat! anak2 angah ramai je ajak duduk dengan dorang.. tapi angah tak nak.. takkan angah nak tinggalkan angah laki tu sorang2 kan..” 
Aku hanya layan luaha
n angah sambil makan mee goreng dia tu.. Aku tak berani nak campur apatah lagi nak nasihat urusan rumah tangga orang nie.. Aku tak berani nak komen banyak.. Aku belum kawin dan belum sampai ke tahap itu.. Maka memang tak layak aku nak memberikan apa pun nasihat.. Aku cuma mampu cakap berulang “aah” “yelah” “sabar je la ngah” .. 
Hampir sejam juga 
aku melayan kerenahnya.. Masih banyak yang diceritakan.. Apakan daya, memori aku sudah penuh untuk diisi.. Mata aku pun dah melayang2 sebab perut dah penuh.. Aku bayar dan balik sambil renung balik apa yang dikatakan.. 
Semakin berusia semakin cepat hati itu tersentuh.. Mungkin di masa mudanya bertepuk tampar dianggap gurauan, di masa tuanya dianggap kekasaran.. Belaian dan kasih sayang itu diperlukan di setiap usia.. Bukan saja di awal percintaan sahaja..

Tiada ulasan: